Rabu, 21 Mac 2012

sejarah SKATEBOARD yg unik

Skateboard pertama kali bermula pada tahun 1950-an, ketika seluruh papan luncur California mendapatkan idea untuk cuba meluncur di jalanan. Tidak ada yang benar-benar tahu siapa yang membuat papan pertama - sebaliknya, nampaknya bahawa beberapa orang datang dengan idea serupa pada masa yang sama. Beberapa orang mendakwa telah menciptakan skateboard yang pertama, tapi tidak ada yang boleh dibuktikan, dan skateboard tetap menjadi penciptaan spontan aneh.

      Pemain skateboard ini pertama bermula dengan kotak kayu atau papan dengan roda kasut roda menampar di bahagian bawah. Seperti anda bayangkan, banyak orang tercedera di awal tahun skateboarding 's! Itu adalah sukan yang hanya dilahirkan dan ditemui, jadi segala sesuatu pergi. Kotak-kotak berubah menjadi papan, dan akhirnya syarikat yang menghasilkan deck lapisan dipres dari kayu - mirip dengan skateboard deck hari ini. Selama waktu ini, skateboarding terlihat sebagai sesuatu yang harus dilakukan untuk bersenang-senang setelah meluncur.

      Pada tahun 1963, skateboard berada di puncak populariti, dan syarikat seperti Jack 's, Hobie dan Makaha mulai memegang pertandingan skateboarding. Pada saat ini, skateboard terutama baik menurun slalo atau gaya bebas. Torger Johnson, Woody Woodward dan Danny berer beberapa pemain skateboard terkenal saat ini, tapi apa yang mereka lakukan tampak hampir sama sekali berbeza dari apa skateboard kelihatan seperti hari ini! gaya mereka dari skateboard, yang disebut "gaya bebas", lebih seperti menari balet atau ice skating dengan skateboard ..! WOW!!





Gambar Danny Berer, Torger Johnson, Woody Woodward : 












    Kemudian, pada tahun 1965, populariti skateboard tiba-tiba jatuh. Kebanyakan orang menganggap bahawa skateboarding adalah sebuah trend yang telah mati, seperti lingkaran hula. syarikat Skateboard dilipat, dan orang-orang yang ingin skate perlu membuat skateboard sendiri dari awal.

     Tapi orang masih meluncur, walaupun bahagian sukar untuk mencari dan papan di rumah dibuat. Skaters menggunakan roda tanah liat untuk dewan mereka, yang sangat berbahaya dan sukar untuk mengawal. Tapi kemudian pada tahun 1972, Frank Nasworthy diciptakan uretan skateboard roda, yang mirip dengan apa yang paling skaters digunakan saat ini. Syarikatnya disebut Cadillac Wheel, dan penemuan ini mencetuskan minat baru dalam skateboard di antara surfer dan orang-orang muda yang lain.





roda yg diperbuat drpda minyak(klau korng tgk crita lord of dog town)




     Pada musim semi tahun 1975, skateboard mengambil evolusioner terhadap olahraga yang kita lihat sekarang. Dalam Del Mar, California kontes slalom dan gaya bebas diadakan di Festival Ocean. Hari itu, tim Zephyr menunjukkan dunia apa skateboarding buat. Mereka melaju papan mereka seperti tidak ada orang yang di mata publik, rendah dan halus, dan skateboard diambil dari menjadi hobi untuk sesuatu yang serius dan menarik. Zephyr tim memiliki banyak anggota, tetapi yang paling terkenal adalah Tony Alva, Jay Adams dan Stacy Peralta.









     Tim Zephyr, dan semua skaters yang ingin menjadi seperti mereka, juga membuat skateboard bahkan lebih panas  di mata masyarakat, dan menambahkan sentimen anti kemapanan yang kuat yang masih tetap dalam skateboard saat ini.

     Pada tahun 1978, hanya beberapa tahun ke popularitas gaya baru ini rendah untuk skateboard-tanah-, seorang skater bernama Alan Gelfand (dijuluki "Ollie") menciptakan manuver yang memberikan skateboard lain melompat revolusioner. Dia akan membanting kaki belakang ke bawah di ekor papan dan melompat, sehingga membuat ia dan papannya ke udara. Ollie itu lahir, sebuah trik yang benar-benar merevolusi skateboard - kebanyakan trik saat ini berbasis di ollie melakukan suatu. Caranya masih menyandang namanya, dan Alan Gelfand dinobatkan ke dalam Hall Of Fame Skateboard pada tahun 2002.






           






 
Sayangnya, menjelang akhir tahun 70an skateboarding menghadapi kemalangan kedua di populariti. Skate park telah dibina, tetapi dengan skateboard menjadi seperti kegiatan yang berbahaya, peringkat insurans keluar kawalan. Hal ini, digabungkan dengan orang yang kurang dan kurang datang untuk menggunakan skate parks memaksa sebahagian besar untuk menutupnya.

     
Tapi terus skaters skating. Melalui pemain skateboard 80an mula dibina lantai mereka sendiri di rumah, dan untuk skate apa pun yang boleh mereka dapati. Skateboard mulai lebih dari suatu gerakan Underground, dengan skaters terus melonjak naik, untuk membuat seluruh dunia ke skate park mereka.

     
Selama 80an, syarikat skateboard kecil yang dimiliki oleh pemain skateboard mulai cropping up. Hal ini membolehkan setiap syarikat untuk menjadi kreatif dan melakukan apa-apa yang mereka inginkan - gaya baru dan bentuk papan diadili.

     
Itu juga selama 80 yang VCR datang di tempat kejadian, dan membuka dunia dari skateboard untuk sesiapa sahaja, di mana saja. Stacey Peralta dan George Powell menarik bersama pasukan muda dan berbakat skaters mereka bernama Brigade Bones. Stacey punya bakat untuk syuting, dan pada tahun 1984 tembakan pertama dari rangkaian panjang video skateboard revolusioner - The Bones Brigade Video Show. Pasukan ini melibatkan Steve Caballero, Tony Hawk, Mike McGill, Lance Mountain, Rodney Mullen, Stacy Peralta, dan Kevin Staab, diantara tumpukan lain skaters bernama besar. Dibuat lebih Peralta Bones Brigade video - Masa Depan primitif pada tahun 1985, dan terkenal Search Haiwan Chin pada tahun 1987. Ada banyak, banyak lagi. Skateboard mulai mempengaruhi gaya pakaian, muzik dan budaya.

     
Sayangnya, menjelang akhir 80an, skateboard mulai menyelam di populariti lagi. skateboard Vert cepat kehilangan populariti, dan skaters yang hanya naik jalan. Setiap skateboard waktu telah jatuh populariti, ia telah jatuh. Namun dips dalam populariti mempunyai kesan besar pada pro skaters. vert skaters Murni seperti Tony Hawk mempunyai masa yang sangat sulit berpegang pada melalui 80an dan 90an. Tegangan pada Tony Hawk sungguh luar biasa, dan ia bahkan kehilangan isteri pertamanya selama ini. Skateboard Vert mulai drop ketenarannya di awal tahun 90an, tapi skateboard masih tetap tegar, meskipun itu menjadi jalan utama. Saat itulah Mike Vallely dan Natas kaupas datang di tempat kejadian dan mendorong jalanan skateboard lebih jauh.

     
Skateboard mulai tumbuh lagi popular di 90an, kali ini dengan, sikap yang lebih bersi tegang, dan berbahaya. Hal ini bertepatan dengan munculnya muzik punk, dan ketidakpuasan am dengan sistem saat ini yang mengamuk di seluruh waktu tersebut. Sebut saja ketidakpuasan, atau menyebutnya Post Modern kecewa, tetapi citra punk, skater miskin marah datang ke permukaan keras dan bangga. Menariknya, ini hanya membantu untuk bahan bakar populariti skateboarding 's.

     
Pada tahun 1995, diadakan pertama mereka ESPN Extreme Games, di Rhode Island. X Games pertama ini berjaya besar, dan membantu menarik skateboard lebih dekat ke mainstream, dan lebih dekat untuk diterima oleh masyarakat umum (baca lebih lanjut dalam Sejarah Sukan Olimpik X). Pada tahun 1997 Musim Sejuk pertama X Games diadakan, dan "Extreme Sports" digolongkan. Banyak skaters skateboarding membenci cara telah perlahan pindah dari bawah tanah untuk mainstream. Namun, Games X tidak membawa vert skateboard kembali ke populariti. Games X dan pertandingan seperti itu harus terus menjaga vert skateboard popular, walaupun beberapa vert skaters benar-benar naik landai vert nyata. skateboard Vert telah perlahan menjadi sukan penonton sangat dicintai.

     
Sejak tahun 2000, perhatian di media dan produk-produk seperti video game skateboard, skateboard anak-anak dan komersialisasi mempunyai semua menarik skateboard lebih dan lebih ke mainstream. Keuntungan dari ini adalah bahawa, tentu saja, skaters lebih diterima, dan andaian bahawa semua skaters adalah penjahat secara perlahan sedang diruntuhkan. Juga, dengan lebih banyak wang yang dimasukkan ke dalam skateboard, ada skateparks lebih, skateboard lebih baik, dan syarikat skateboard lebih untuk terus berinovasi dan mencari hal-hal baru.

     
Namun, ada satu kumpulan besar skaters yang kehilangan hari-hari bawah tanah, dan yang sangat tidak setuju dengan cara skateboard telah dibuat lebih utama. Satu keuntungan dari skateboard adalah bahawa hal itu merupakan kegiatan yang sangat individual. Tidak ada cara yang benar atau salah untuk skate. Namun, jika skateboarding secara rasmi diklasifikasikan sebagai "sukan", skaters banyak bimbang bahawa kebebasan ini akan mati. Saat ini ada banyak kebimbangan tentang skateboard menjadi sukan Olimpik.

     
Tapi, dengan semua sejarah ini berdesakan dalam seperti masa yang singkat, mudah untuk melihat bahawa tidak ada yang tahu di mana skateboard benar-benar akan pergi dari sini. Dewan juga terus berkembang, kerana syarikat cuba untuk membuat mereka lebih ringan dan lebih kuat, atau cuba untuk memperbaiki prestasi mereka. Skateboarding selalu tentang penemuan peribadi dan mendorong diri untuk menyekat, tetapi di mana akan skateboard pergi dari sini? skaters Dimanapun terus mengambilnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan